Undskyld vi er her

I torsdags var der premiere på den nye dokumentarserie "Undskyld vi er her" på DR1.

Her følger man tre unge kvinder med Downs syndrom og får et indblik i deres hverdag, tanker, drømme og føleleser. Jeg har set første afsnit online, og desuden set et interview af én af pigerne i Aftenshowet, hvor hun blandt andet taler om fordommene mod mennesker med Downs, og hvad hun tænker om det faktum, at der bliver født færre og færre børn med Downs. Hun er helt fantastisk!

Jeg ved godt, at det for mange er en følsom debat, og at der er mange komplekse følelser i spil, men denne dokumentar er mest af alt glad og livsbekræftende. Ja, det lyder som en kliché, men se den alligevel :) Jeg synes, det er skønt at se, hvordan pigerne dybest set er som os andre med de samme følelser, håb og drømme, som vi alle grundlæggende har. Det glemmer vi nogle gange i en tid, hvor vi i dén grad stræber efter det perfekte og på mange måder frygter svaghed.

L'Arche, som jeg nu er en del af, er en modkultur til alt det. Her er nogle af grundstenene troen på styrken i svagheden, kraften i magtesløsheden og lyset i mørket. Jeg ser mere og mere sandheden i de udsagn i min hverdag her, og glæder mig til at forstå endnu mere.

Dokumentarserien er i 6 dele og bliver sendt hver torsdag kl. 21. Jeg skal helt sikkert følge med!



Se "Undskyld vi er her":
http://www.dr.dk/tv/program/undskyld-vi-er-her

Se klippet fra Aftenshowet med et interview af Maria fra serien. (Indslaget begynder ca. 13 minutter inde):
http://www.dr.dk/DR1/Aftenshowet/Klip+fra+Aftenshowet/20101217143204.htm#/54000

Kommentarer

Mikkel Ramlov sagde…
Synes godt om!

Populære opslag fra denne blog

Rod

Vær velkommen, Ventetid