Hverdage

Hverdagen er så småt kommet over mig. Usexet og halv-triviel, som den er. Men vi elsker og behøver den jo. For et par uger siden lyttede jeg til Eksistens, hvor én af pointerne netop var, at hverdagen kan være vores holdepunkt i en verden, som hele tiden drejer rundt.

Jeg synes, det er inspirerende og interessant, hvordan andres rytmer og vaner er. Hvor lystbaseret er den? Hvor meget tid afsætter de til alt det sociale? Hvornår har de alene-tid? Prioriterer de gode måltider, eller er mad bare noget, som indtages på vejen mod det næste? Hvordan jonglerer andre med de kedelige ting, som bare skal gøres?

Kender I mon sitet hverdage.dk?
Her kan man få et lille indblik i nogle real life cases og se hvor forskellige mennesker prioriterer og lever deres liv forskelligt. Der er ganske vist en overvægt af selvstændige, kreative, upper middle class og et fravær af folk på SU, men det fascinerer mig alligevel.

For ikke længe siden fortalte præsten i min menighed i en prædiken meget konkret om sit morgen-ritual, og om hvordan han på en enkel måde lader Gud definere hans dag.

Nogle gange er det mest inspirerende, motiverende og lærerige, når man får helt konkrete eksempler på, hvordan en praksis eller livsstil kan se ud. Vi ved jo ofte godt, hvad der er vigtigt og rigtigt, men nogle gange kan det bare virke så kompliceret eller svært at finde håndtag til, hvordan man lever, som man gerne vil det.

Jeg vil gerne leve autentisk.
Jeg vil gerne leve et liv, hvor jeg giver plads til andre mennesker.
Jeg vil gerne have et åbent hjem.
Jeg vil gerne lade Gud definere mig liv.
Jeg vil gerne leve en missional livsstil, hvor jeg giver livet med Gud videre.
Jeg vil gerne leve generøst.
Jeg vil gerne leve enkelt.

Men hvordan ser det ud i praksis?! Det er så nemt at snakke om værdierne og om de store tanker, men altid sværere rent faktisk at gøre. Jeg samler på gode eksempler, og prøver at implementere de ting, som er vigtige for mig. Når jeg i disse dage ikke helt udlever det, jeg gerne vil, så kan jeg heldigvis stadig undskylde mig med, at jeg ikke er helt på plads i mit nye hjem, og jeg lever pt. lykkeligt i fuld overbevisning om, at alt bliver godt, når jeg inden længe får et skrivebord og en sofa ind på mit dejlige, lyse værelse.

Hvad elsker du mest ved din hverdag og den måde, du har tilrettelagt den på? Tænk over det, og del, hvis du har lyst.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Undskyld vi er her

Rod

Vær velkommen, Ventetid