Julestemning?

Min facebook-feed er i disse dage oversvømmet af gran, julebag og glitter.
Og tro mig, jeg elsker julehygge og alt, det indebærer af nostalgi, julemusik og sammenkomster. 

Nogle gange - bare nogle gange - kan det dog blive lidt anstrengende; Alle de mere eller mindre eksplicitte forventninger og krav til, hvordan jeg skal føle og have det her i tiden op mod jul.

Nogle gange bilder vi os selv ind, at vi er nødt til at lukke øjnene for dét, der rent faktisk sker indeni os og i vores liv, som er svært eller smertefuldt. For et øjebliks julefred. For at gøre plads til ægte julestemning.

For advent rimer ligesom ikke på ensomhed, sorg, usikkerhed, smerte og frustration, vel?

Jeg tror, vi ind i mellem har misforstået, hvad ægte julestemning er.

Advent handler ikke om at begrave realiteterne og virkeligheden - hverken om os eller om den verden, vi lever i.

Advent handler om at turde være i det, som er svært og se smerten i øjnene. Som julenat, hvor en ung, fattig mor fødte et barn i en stald. Af alle steder. 

Det må have været et sted, hvor det ikke kunne lade sig gøre at fortrænge realiteterne. Smerte, stank, frygt og usikkerhed på fremtiden. Og det er dén, nat vi ser frem til i adventstiden. Uperfekt og uskøn, som den var. 

Det er dén nat, jeg forsøger at huske på, når jeg ikke helt kan leve op til kravet om julehygge og julestemning.

Advent handler om at stoppe op, fejre og glædes på trods af alt det, som man ikke kan glæde sig over.

Jeg vil i denne adventstid insistere på min egen sårbarhed og på mit eget uperfekte liv. Gud kender mig. Han kender mit liv - inklusiv de grimme detaljer, og Han er mere interesseret i virkeligheden om mig end i det polerede billede, jeg nogle gange hellere vil vise frem.


"We can, and should also, celebrate Christmas despite the ruins around us..."      (Bonhoeffer, 1943)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Undskyld vi er her

Rod

Vær velkommen, Ventetid