Tanker om Guds plan

Alert! Følgende indlæg er nok en smule indforstået for folk, som lige som jeg, har en idé om, at Gud har noget at skulle have sagt i forhold til det liv, vi lever. Føl dig fri til at springe læsningen over, hvis du ikke ser dig selv som i den kategori.

Mine frustrationer i dette indlæg er i øvrigt små i forhold til de tragedier og den smerte, som nogle læsere måske befinder sig midt i. Jeg håber ikke, at I bliver stødte over noget, jeg skriver. Vi ser nu engang livet fra vores eget perspektiv.
______________________________

Den sidste tid har været fyldt med masser af spørgsmål som "Gud, hvad er din plan egentlig?", "Har du styr på det?", "Hvad er meningen overhovedet?"

Sagen er den, at jeg lige nu kan se frem til et forestående halvt år, som kommer til at se meget anderledes ud, end jeg havde regnet med - ja faktisk stik modsat alt, jeg havde håbet, planlagt og stilet efter. 

Jeg reagerede først med bunkevis af skuffelse, vrede og en "nå, men så gider jeg ikke engang forsøge at gøre det godt"-attitude. Selvsagt ikke spor konstruktivt, men det var nu engang hvad, jeg havde i mig.

Oven i al skuffelsen, så blev jeg fyldt af en masse tvivl og uro ift. Guds vilje.
For hvad gør vi, når det, som vi er tror, er Guds vilje, ikke sker? Har vi så hørt forkert, har vi misset et eller andet eller overset noget, eller hvad i alverden skal vi tænke?

Allerede i løbet af de første dage fyldt med frustration og panik, så kunne jeg fornemme en stille hvisken om, at det jo handler om mit hjerte og ikke de praktiske omstændigheder, af det handler om, at have Jesus i centrum og sige tak uanset hvilke lorte-situationer, man står i. Gud har jo lovet, at alt kan vendes til noget godt, for de, der elsker Ham. En reminder jeg åbenbart har brug for at få igen og igen.

Guds vilje er ikke, om jeg skal i praktik det ene eller det andet sted. Guds vilje er ikke, om jeg skal bo i Århus eller i København. Og det er ikke udtryk for, at Gud ikke har styr på det, eller at Han ikke har gode planer for mit liv. Heller ikke når jeg ender med at skulle bruge et halvt år på noget, jeg umiddelbart på ingen måde gider. Vores perspektiv bliver let så kortsigtet og selvcentreret.

Guds vilje er, at jeg skal elske Ham af hele mit hjerte, hele min sjæl, hele min styrke og hele mit sind, og min næste som mig selv - uanset hvor jeg befinder mig.
Guds vilje er, at jeg skal følge efter Jesus og i kraft af Hans ånd komme til at ligne Ham mere og mere.
Guds vilje er, at jeg skal leve Ham nær.
Guds vilje er, at lade Helligåndens frugter vokse i mig.
Guds vilje er, at Han skal blive større, og jeg skal blive mindre.
Guds vilje er, at jeg skal være med til at bringe for Gudsriget på jorden og være med til at række det liv, som Han har givet mig, videre til de, jeg møder på min vej.

Guds vilje er, at jeg ikke skal sidde handlingslammet og vente på et tegn fra Ham. Jeg tror, at det er en misforstået idé, som vi er mange kristne, der sidder med - ud af de allerbedste intentioner, ja, men ikke desto mindre passivt! Hans vilje er, at jeg i stedet handler ud fra de ting, jeg allerede ved, at Han kalder mig til - igen uanset tid og sted. 

Nogle gange er det bedre bare at gøre et eller andet, end det modsatte. Gud skal nok korrigere os as we go. Det er som bekendt nemmere at skifte retning, når man allerede er i bevægelse, end hvis man står bomstille.

Nu er min bøn, at jeg må se muligheder for det næste halve år, og at Gud må gøre det til en god og glad tid, hvor jeg vokser på de områder, jeg skal, og bringer lys, der hvor der er brug for det.

Gud, ske ikke min vilje, men din.



Kommentarer

Anonym sagde…
Vil bare lige sige at jeg elsker din blog og at Gud i hvert fald for nylig har vendt et halvt år der så helt håbløst ud, til at være et af de allerbedste og mest givtige længe! Man skal bare turde tro på at alt kan ske :-)
Anne S sagde…
Tak for din kommentar! Det sætter jeg meget pris på :) Og hvor dejligt at høre, at Gud på den måde overraskede dig!
Anonym sagde…
Hej Anne,
jeg har virkelig lige haft brug for de ord og opmuntringer du her kommer med, TAK for det, det er virkelig godt og vigtigt at blive mindet om at Gud altid har en plan og at Gud er med os.

Populære opslag fra denne blog

Undskyld vi er her

Rod

Vær velkommen, Ventetid